kursor

/jedzenie_i_picie/jedzenie/babeczka.cur

piątek, 26 kwietnia 2013

Chałka z kruszonką

Już wiecie co jadłam w sobotni poranek? Ciepła chałka ze szklanką mleka to rozkosz dla podniebienia bez dwóch zdań. W sumie kiedyś próbowałam robić taką z innego przepisu, ale pod wpływem zbyt dużej ilości farszu (bo chciałam mieć duuuuuużo nadzienia, jak się okazało zbyt dużo) trochę mi się zdeformowała i niestety za smaczna to ona nie była. Ten przepis jest genialny, mam na komputerze mnóstwo folderów z przepisami, oczywiście wszystko posegregowane, otworzyłam plik 'Pieczywo' i szukałam do czasu, kiedy zobaczyłam ten przepis, bo stwierdziłam że to jest to czego szukam :) Później uzupełnię źródło , bo jak dobrze pamiętam, chyba akurat przy tym zapisałam. 
Aha bo bym zapomniała ! Co do ilości składników, podam tak jak proponowała autorka, chociaż według mnie lepiej jest zmniejszyć proporcje, bo ta ilość jest przynajmniej jak dla mnie aż za duża, ale przynajmniej obdarowałam też babcię :)  


Składniki :
  • 2 jajka
  • 100 g drożdży - cała kostka
  • 2 garści cukru
  • zapach do ciasta (ja dałam migdałowy)
  • 1/2 kostki margaryny
  • 3,5  szkl ciepłego mleka
  • ok. 1 kg mąki (musiałam dodawać więcej, bo ciasto było zdecydowanie za rzadkie)
kruszonka:
  • 1/4 szkl cukru
  • 1/4 szkl mąki
  • 3-4 łyżki zimnej margaryny
dodatkowo :
  • żółtko
  • 1/4 szkl mleka

Przygotowanie :

Mąkę przesiewamy do większej miski.

Margarynę rozpuszczamy i odstawiamy do wystygnięcia.

Mleko podgrzewamy w garnuszku tak, aby było ciepłe (ale nie gorące !). Drożdże kruszymy i rozpuszczamy w ok. 1 szklance ciepłego mleka. Odstawiamy, żeby zaczęły rosnąć.

Do zimnej margaryny dodajemy cukier, zapach, jajka i wszystko roztrzepujemy. Wlewamy do miski. Dodajemy rozpuszczone drożdże i resztę ciepłego mleka.

Wyrabiamy gładkie ciasto. Jeżeli będzie za mało mąki, to dosypujemy stopniowo jeszcze (ja  myślę  że dodatkowo dosypałam jeszcze jakąś 1 szkl. bo było bardzo rzadkie).

Gdy ciasto będzie dobrze zagniecione, przykrywamy miskę ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia (ok 1 godz).

Po tym czasie wyjmujemy po kawałku ciasto z miski i formujemy długie wałki. Ja zrobiłam 4 i przeplatałam je ze sobą. Gdy uformujemy chałkę, przygotowujemy kruszonkę, czyli wszystkie składniki szybko ze sobą rozcieramy.

Żółtko z mlekiem miksujemy i smarujemy drożdżówkę, a następnie posypujemy kruszonką. Odstawiamy do wyrośnięcia.

Gdy bułka ponownie się 'napuszy' wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 200st. C na ok 25-30 min (wyjmujemy wtedy, gdy zobaczymy że już nam się zarumieniła).



Smacznego ! ;) 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz