kursor

/jedzenie_i_picie/jedzenie/babeczka.cur

piątek, 24 stycznia 2014

Tort z masą kajmakową i bitą śmietaną

Długo szukałam tortu na urodziny mojej mamy i znalazłam ten, który wydawał mi się idealny. I się nie myliłam, wyszedł pyszny, chociaż następnym razem do masy kajmakowej dodam dodatkowo przy ubijaniu śnieżkę, żeby ta warstwa wyszła kremowa, a nie taka zbita :) PS. Czekam z niecierpliwością na dzień, kiedy uda mi się przekroić idealnie biszkopt ! Z przekrojeniem na pół nie mam problemu, ale na więcej części to dla mnie wielki wyczyn :D


Biszkopt :
  • 8 jajek
  • 1 szkl mąki pszennej
  • 3/4 szkl cukru
  • 15 dag zmielonych orzechów włoskich
  • 16 g cukru waniliowego
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • szczypta soli

Masa kajmakowa :
  • duży, gęsty jogurt naturalny
  • 1/2 puszki masy kajmakowej
  • 2 łyżki żelatyny

Masa śmietanowa :
  • 400ml śmietany 30 lub 36%
  • cukier puder do smaku
  • 1/2 śmietan-fixy
Poncz:

  • 2/3 szkl wody
  • cukier waniliowy
  • 1/3 szkl. cukru 
  • 1 kieliszek spirytusu
  • 2-3 łyżki rumu
Dodatkowo:
  • dżem z czarnej porzeczki
  • orzechy włoskie do dekoracji

Przygotowanie:

Biszkopt: Białka oddzielamy od żółtek i ubijamy je na sztywną pianę ze szczyptą soli. Pod koniec ubijania stopniowo dodajemy cukier i cukier waniliowy, cały czas ubijając. Następnie kolejno dodajemy po 1 żółtku, nie przerywając miksowania. Mąkę wymieszać z orzechami i proszkiem do pieczenia, przesiewamy do masy jajecznej. Całość delikatnie mieszamy drewnianą łyżką. Dno tortownicy o śr. 22-24 cm, wyłożyć papierem do pieczenia (boków niczym nie smarować i nie wykładać!).Do formy wlać ciasto. Piec w  170st C. ok. 50 min do suchego patyczka.  Biszkopt od razu po upieczeniu  wyjąć z piekarnika, opuścić na podłogę lub blat z wysokości  60 cm. Odstawiamy ciasto w tortownicy do uchylonego piekarnika do ostygnięcia. Przestudzony biszkopt wyjmujemy z formy, a następnie przecinamy go na 3 części.

Poncz: Wodę zagotowujemy razem z cukrem i cukrem waniliowym. Zdejmujemy z ognia, chwilę studzimy i dodajemy alkohol, dokładnie mieszamy - odstawiamy.

Masa kajmakowa: Żelatynę rozpuszczamy w niewielkiej ilości wrzątku. Jogurt ubijamy ok. 5 min do czasu spienienia, dodajemy do łyżce kasy kajmakowej ciągle miksując. Następnie dodajemy przestudzoną żelatynę i dokładnie mieszamy, całość odstawiamy np. do lodówki, aby masa nam zastygła.

Masa śmietanowa : Śmietanę ubijamy (pamiętajmy aby nie robić tego za długo bo wyjdzie nam masło), dodajemy pod koniec cukier i śmietan-fixy. 

Przełożenie:

1 część biszkoptu --> nasączamy
masa kajmakowa  
2 część biszkoptu --> nasączamy 
warstwa dżemu z czarnej porzeczki --> masa śmietanowa  --> ponownie warstwa dżemu z porzeczki, ale już o wiele cieńsza, a więc smarujemy bardzo delikatnie 
3 część biszkoptu --> nasączamy 
wierzch i boki smarujemy masą kajmakową, która nam została (na górze ma być grubsza warstwa, a na bokach tylko tyle aby orzechy nam się dobrze przykleiły) 
boki obsypujemy posiekanymi drobno orzechami

Odstawiamy tort najlepiej na całą noc.


Smacznego ! :) 


   


9 komentarzy:

  1. Pyszny tort! Uwielbiam kajmak ;) Pozdrawiam, gingerbreath.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. Pyszny tort! Uwielbiam wszystko, co kajmakowe ;) Pozdrawiam, gingerbreath.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda wyśmienicie :D
    Ja rozwiązałam problem z przekrajaniem ciasta za pomocą specjalnej piłki stworzonej właśnie do tego celu. Reguluje się u niej wysokość, więc spokojnie można kroić kilka warstw. Sprawdza się idealnie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. widziałam takie cudo i chyba najwyższy czas pomyśleć nad zakupem :)

      Usuń
  4. ewka. Narobiłaś mi smaku, a ja bardzo lubię piec ciasta. Nie zawsze są idealne, ale zawsze moje i ładnie udekorowane. Njlepiej wychodzi mi ciasto drożdżowe z różnymi dodatkami, a najbardziej lubię strucle z orzechami włoskimi i strucle z kakao. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj tak, strucle i w ogóle wszystko co drożdżowe też bardzo lubię :) co do ciast, nie ważne czy wyjdą nam perfekcyjnie czy nie, ważne ile pracy i serca w przygotowanie ich w nie włożyliśmy :)
      Również Cię pozdrawiam ! :)

      Usuń